Interviu: Michel Platini, fotbalistul

platini

La această rubrică mi-am propus să aduc în atenția cititorului cele mai interesante interviuri găsite pe diferite site-uri, în reviste sau în cărți despre fotbal din biblioteca personală. Așa că primul interviu pe care vreau să-l prezint este unul cu Michel Platini de pe vremea când acesta era în activitate.

El Grafico, o revistă argentiniană prezenta în 1986 pe perioada mondialului din Mexic, un interviu cu una din vedetele acelui turneu, francezul Michel Platini. Acesta este redat în cartea “Frumoasele noastre duminici”, scrisă de marele nostru autor Ioan Chirilă. La aceea vreme Platini era considerat un “dușman al ziariștilor”, mai ales al celor francezi. Să vedem ce a avut de spus francezul:

De ce a jucat Franța atât de slab cu Canada?

Îmi pare bine că mi-ați pus această întrebare. Cu această ocazie colegii dvs. din toată lumea vor afla că Franța a câștigat pentru prima oară meciul său de debut în istoria “Mundialelor”.

Am auzit că sunteți de origine italiană.

Da. Bunicul meu s-a născut într-o mică localitate care se numește Vaprio Dedogna, în zona Piemontului, la frontiera cu Franța. O familie de mineri. Bunica mea cosea, spăla și toate cele. Părinții mei s-au mutat la Joeuf, lângă Marseille. Acolo m-am născut eu la 21 iunie 1995, în ziua cea mai lungă a anului. Tatăl meu trăia vorbind despre fotbal. Mama juca baschet. Am crescut în această ambianță practicând toate sporturile.

Ați călătorit mult. Ați văzut locuri frumoase…

Italia mi-a oferit multe lucruri bune, dar nu mi-a permis sa fiu și turist. M-ar fi încântat să cunosc Veneția, de pildă, dar ieși din hotel, faci o sută de pași și nu apuci să vezi o picătură de apă, darmite o gondolă. Ca și dumneavoastră, poate am văzut câteva în ilustratele color. Aștept de atâta timp o vacanță într-un loc în care nimeni să nu-l cunoască pe Platini…

Va fi Mexicul ultimul “Mundial” al lui Platini?

Posibil. Nu cred să pot juca altul. Acesta e al treilea. Numai conducătorii pot face zece “Mundiale” fără să obosească. Mă gândesc să abandonez jocul, dar nu și fotbalul. Sper să trăiesc viitorul “Mundial” ca turist, să cunosc în sfârșit Italia. Sau ca ziarist, dacă Berlusconi îmi va oferi un contract.

Să revenim puțin la “Mundial”…

Pentru prima dată în istorie suntem candidați autentici. Nu știu dacă ne aflăm în momentul cel mai bun al fotbalului francez, dar suntem recunoscuți pentru că am făcut ceva până acum.

Fără îndoială că aveți o echipă foarte puternică.

Această echipă s-a născut dintr-o magnifică sminteală a lui Michel Hidalgo – aceea de a uni pe teren patru numere 10 – Genghini, Tigana, Giresse și cu mine; și am demonstrat că putem juca împreună, intr-un stil anume.

Ce fel de stil se va impune în Mexic, cel colectiv sau cel individual?

Fotbalul este un joc colectiv, fără îndoială, dar cu o precizare valabilă pentru toate “Mundialele”: driblingul și golul sunt opera individualităților.

Pentru că am ajuns la individualități, ce parere aveși despre Maradona?

Despre Maradona se povestesc minuni de vreo trei ani. Cred că acum ele vor deveni realitate.

Nu vă gândiți să doborâți recordul de 13 goluri deținut de Juste Fontaine?

Numai dacă voi putea bate 13 penalty-uri. De fapt nu-mi place să fim comparați cu acea echipă. Și noi putem juca bine.

Ce vei face Michel când te vei retrage? Vei deveni director tehnic sau ziarist?

Ziarist e mult mai ușor.

Ești cel mai bun din lume?

Ca ziarist?

Nu. Ca fotbalist.

A, nu. Ca fotbalist nu. Mi-ar fi mult mai ușor ca ziarist.

La turneul final din Mexic 86′, naționala Franței a terminat pe locul 3, după ce a învins în finala mică echipa Belgiei. În semifinale Platini & Co au fost eliminați de selecționata RFG-ului. Michel Platini a marcat pe durata turneului două goluri.

Sursă: Frumoasele noastre duminici, autor Ioan Chirilă

One thought on “Interviu: Michel Platini, fotbalistul

Leave a Reply

